Begrijpen hoe voedsel uw bloedsuiker beïnvloedt

Koolhydraten
Bloedglucose wordt het meest beïnvloed door koolhydraten. En de dosering van insuline is gewoonlijk gebaseerd op de voedselinname, voornamelijk koolhydraten. Weten welke voedingsmiddelen koolhydraten bevatten en uit hoeveelheid koolhydraten uw maaltijd bestaat, is nuttig bij de controle van uw bloedglucose. U zou er moeten naar streven om bij elke maaltijd koolhydraten in te nemen. De voorkeur gaat uit naar koolhydraatbronnen zoals groenten, fruit en volle granen (vezelrijk) eerder dan koolhydraten afkomstig uit toegevoegde vetten, suiker en zout.

Proteïnen
Proteïnen zijn noodzakelijk als deel van een evenwichtig dieet en kunnen helpen om u minder hongerig te voelen. Ze veroorzaken geen stijging in uw bloedglucose zoals koolhydraten. Om gewichtstoename te voorkomen, gebruikt u echter best een portie-controle bij proteïnen. Bij mensen met diabetes Type 2 dragen proteïnen bij tot een snellere werking van de insuline, dus is het misschien geen goed idee om een lage bloedsuikerspiegel te behandelen met proteïnerijke shakes of mixes.

Vetten
Vetten , en dan vooral gezonde vetten zoals olijfolie en vette vis, zijn noodzakelijk als deel van een evenwichtig dieet.
De vijf voedingsgroepen
Er zijn mensen die denken dat een diagnose van diabetes gelijk staat aan het afzweren van lekker eten. Dit is niet het geval. Diabetes hebben betekent niet dat u niet meer kan genieten van lekker eten of dat u uw favoriete gerechten moet opgeven.

Leven met diabetes betekent regelmatig gezonde maaltijden eten die bestaan uit de volgende vijf voedselgroepen:

  1. Granen en zetmeel
  2. Groenten
  3. Fruit
  4. Melk & alternatieven
  5. Vlees & alternatieven

Gezonde voedingskeuzes maken
Uw diëtist of uw diabetesdeskundige kan u helpen om een voedingsschema op te stellen dat juist is voor u en dat past bij uw levensstijl.

Hier zijn enkele richtlijnen om gezond te eten:

  • Gezond eten voor diabetici is gezond eten voor het hele gezin.
  • Geniet van regelmatige maaltijden, begin met het ontbijt, dan het middagmaal en avondmaal. Laat niet meer dan 6 uur tussen de maaltijden.
  • Eet gevarieerd bij elke maaltijd, met daarbij gezonde vetten, mager vlees of proteïnen, volle granen en magere zuivelproducten.
  • Kies voor vezelrijke voedingswaren zoals fruit, groenten en zoveel mogelijk volle granen zoals bruin brood, ontbijtgranen met zemelen, volkoren pasta en bruine rijst.
  • Zoek alternatieven voor vlees zoals lenzen, bonen of tofu.
  • Kies voor calorievrije dranken zoals ongezoete thee, koffie of water.
  • Kies voor suikervervangende producten.

Visualiseren van de grootte van de porties in de voeding: u heeft het in de hand
Uw keuze van voedingswaren en hoeveel u eet is gerelateerd aan uw bloedsuikerspiegel. Als u meer eet dan u nodig hebt, dan stijgt de bloedglucose. Om te helpen bij het beheer van uw diabetes: moet u kijken naar wat en hoeveel u eet. Een goed inschattingsvermogen voor de porties is een belangrijke vaardigheid. Gelukkig heeft u al een hulpmiddel - uw handen.
De Canadese vereniging van Diabetes(4) suggereert om deze portiegrootte als leiddraad te gebruiken:

Gezond eten

Controleer uw bloedsuikerspiegel voor uw maaltijd en twee uur erna om te weten hoe uw voedingskeuze en portiegrootte uw bloedglucose beïnvloeden.

Te vermijden in het dieet

WAT NIET DOEN:

  • Maaltijden overslaan.
  • Zware en vette maaltijden nuttigen.
  • Verzadigde vetten eten zoals boter, kokosnootolie en palmolie.
  • Zoute voeding eten.
  • Voedingswaren kiezen die rijk zijn aan suiker, zoals cake, taart, donuts, gezoete ontbijtgranen, honing, jam, gelei, ijscrème, of snoep.
  • Kiezen voor dranken die met suiker gezoet zijn zoals frisdranken en vruchtensappen.
  • Suiker toevoegen aan uw voeding

Gezond winkelen
Voor u gaat winkelen:

  • Plan uw maaltijden voor een bepaalde tijd (vb. enkele dagen tot een week) en introduceer een verscheidenheid aan voedingswaren uit de verschillende voedingsgroepen.
  • Maak een boodschappenlijstje van uw maaltijdplan.

In de supermarkt:

  • Neem uw lijstje mee en houd u eraan.
  • Ga nooit met honger winkelen, want dit leidt vaak tot impulsieve aankopen van minder gezonde voedingswaren.
  • Vermijd suikerrijke frisdranken, snoep en chips.
  • Controleer de voedingsetiketten om u te helpen bij een gezonde keuze.

Gezond uit eten gaan
Lijden aan diabetes is geen reden om niet meer te genieten van een etentje uit met familie of vrienden. Zelfs als u uit eten gaat op restaurant, kunt u nog steeds controle houden over wat u eet.
Hier zijn enkele snelle tips om uit eten te gaan:

  1. Eet geen brood terwijl u wacht. Eet, in plaats daarvan, een kleine snack voor het vertrek -- zoals knapperige verse groenten, vers fruit of ongezouten nootjes.
  2. Hou het groen -- kies voor salades boven buffetten waar u zoveel mag eten als u wil.
  3. Breng uw salade op smaak op een verstandige manier -- houd het sausje op de rand, zodat u alleen maar de hoeveelheid gebruikt die u nodig hebt en blijf bij magere vinaigrette sausjes eerder dan de romige.
  4. Vervang voedingswaren – vraag naar gestoomd, gegrild, gebraden of gebakken in plaats van de krokant gebakken of gefrituurde opties in het menu: en salades met gestoomde groenten in plaats van zware supplementen zoals frietjes.
  5. Bekijk de porties. Vraag naar een voorgerecht portie of deel een grote portie in de helft; deel met het gezelschap of neem de rest mee naar huis.
  6. Kies voor fruit – kies voor fruit als dessert, indien mogelijk. Vermijd zware, suikerrijke desserten op het einde van de maaltijd.
  7. Ontspan uzelf en geniet van uw eten en het uitje op restaurant. Denk eraan om te stoppen met eten als u zich verzadigd begint te voelen.
  8. Eet voor 8 uur 's avonds en houd voldoende tijd over voor een leuke wandeling met het gezelschap na de maaltijd.

4. Portion Guide – Canadian Diabetes Association: www.diabetes.ca. Accessed April 4, 2016

5
op basis van 1 .