Uw voetverzorging

Een hoog bloedsuikergehalte kan het zenuwstelsel beschadigen wat kan leiden tot het verlies van gevoel in uw voeten. Dit maakt u gevoeliger voor voetblessures en -infecties. Deze wonden kunnen soms slecht helen en kunnen voetzweren veroorzaken die kunnen leiden tot amputatie als die niet worden behandeld.

Daarom is het belangrijk om deze tips op te volgen om uw voeten gezond te houden:

  1. Controleer dagelijks uw voeten.
    • Om dit niet te vergeten kunt u proberen om dit op een vast tijdstip van de dag te doen, bijvoorbeeld 's avonds als u uw schoenen uit trekt. Controleer de voetzolen, de nagels en de zone tussen uw tenen.
    • Zoek naar sneetjes of blaren, rode vlekken, zwellingen en geïnfecteerde nagels.
  2. Was uw voeten elke dag.
    • Gebruik een zachte zeep en lauw water.
    • Was uw voeten in minder dan vijf minuten, zonder ze te weken, om een droge huid te vermijden.
    • Droog uw voeten af met een zachte handdoek, vooral tussen de tenen.
    • Breng na het baden of het wassen een hydraterende crème aan, maar niet tussen de tenen waar vocht de ontwikkeling van bacteriën in de hand kan werken.
  3. Verzorg uw teennagels.
    • Als uw teennagels moeten geknipt worden, doe dit dan na het wassen en drogen van uw voeten, als ze zachter zijn en het veiliger is om ze te knippen.
    • Rond de hoeken af met een vijltje om te voorkomen dat de nagels in de huid gaan groeien.
    • Zoek de hulp van een arts als u uw voeten niet kan zien, aanraken of voelen, of als uw teennagels dik zijn en in de huid groeien.
  4. In het geval van wonden, blaren, irritatie, scheuren of likdoorns, probeer nooit om zelf die zones te "opereren" met een scheermesje, likdoornpleisters of middelen om eelt te verwijderen.
    • Gebruik een zacht ontsmettingsmiddel en daarna een steriele pleister.
    • Vraag uw arts om hulp, of zoek raad bij een podoloog.
  5. Bescherm uw voeten tegen hitte of koude.
    • Gebruik geen cold of hot packs op uw voeten. Vermits uw voeten minder gevoelig zijn, zou u zich kunnen snijden of blaren vormen zonder dat u het merkt.
  6. Draag altijd comfortabele schoenen en sokken.
    • Loop niet op blote voeten - zelfs niet binnen.
    • Nieuwe schoenen moeten comfortabel aanvoelen vanaf het ogenblik dat u ze koopt - probeer uw schoenen in de late namiddag of 's avonds te kopen als uw voeten wat uitgezet zijn en koop het paar dat het best aanpast.
    • Loop nieuwe schoenen langzaam in door die 1 à 2 uur per dag te dragen.
    • Kies voor katoenen of wollen sokken om uw voeten droog te houden.
    • Controleer de binnenkant van uw schoenen voordat u deze aantrekt. Kijk goed of de voering glad is en er geen voorwerpen in de schoenen zitten die een verwonding of irritatie kunnen veroorzaken.
    • Draag sportieve, beschermende schoenen - vermijd sandalen, schoenen met open hielen of tenen of versleten schoenen.

 

Stop met roken - tabak vermindert de bloedsomloop naar de voeten, wat kan leiden tot voetproblemen.

5
op basis van 1 .